….

Magic, choreography, space and sound installation are the main ingredients in this peculiar performance, which examines fanatically pecking pigeon’s similarities with humans in a digital age.

The audience is guided through a series of experiments inspired by famous professor in behaviour psychology, B.F. Skinner, and his work with pigeons post WWII.

As the audience is presented with the results of Skinner’s experiments, similarities start to appear between the pigeons’ fanatically pecking and the contemporary human’s addiction to new technologies. The pigeon pecks a button and gets food. The human taps his smartphone and receives a notification. But to which extent are we manipulated by the designers of these digital tools, that trigger this behaviour in us? Thanks to Skinner and his pigeons the performance examines the psychological mechanisms behind digital-addiction and asks - how free is the free will?

The rich and very original sound design of the performance is created installatively with 10 different audio outputs, accompanied by 78 autonome output devices. Thus, the whole space constitutes one big instrument for the sound composition of the performance, moving from the stage, above and around the audience, to end up right in the pocket of each individual audience member.


Concept & performer: David Tholander. Staging & set designer: Lisbeth Burian. Sound artist & composer: C.S. Sørensen. Stage direction & dramaturgy : Léna Rondé. Light design: Raphaël Solholm & Agathe Patonnier. Sound engineer: Lasse Munk. Costumes: Camilla Lind. Set design assistent: Frederikke Krogh. Dramaturgical consultant: Trine Wisbech. Choreographic consultant: Kristoffer Louis Andrup Pedersen. Tech-wizard: Peer K / Gadget Group. Magic consultant: Joachim Solberg. Construction & technician: Stefan Goldbaum Tarabini. Construction: Casper Mufufu Christensen, Bastien Méraud & Sjakker Jensby Jacobsen

Photos : Raphaël Solholm

..

Esprit es-tu libre ? Nous avons tendance à le croire. Cependant certaines expériences permettent d'en douter. Dans Pigeon Superstition, le magicien David Tholander guide le public dans une série d'expériences inspirées par celles du psychologue B.F. Skinner en 1948 sur des pigeons de laboratoire.

Associant magie, jeu chorégraphique et installation sonore, l'artiste met à jour les similitudes existantes entre des pigeons qui picorent compulsivement et l'homme à l'ère du numérique, jusqu'à déséquilibrer totalement la perception du spectateur. Et l'on en viendra à se questionner sur notre liberté à l'égard de certains outils et de ceux qui les conçoivent.

L'utilisation de l'illusion, de la magie comme partie intégrante du langage fait appartenir ce spectacle au genre "magie nouvelle". La création d'un déséquilibre des sens et la distorsion de la réalité dans le temps et l'espace occupent de fait une place prépondérante dans notre recherche.

La création sonore de CS Sørensen contribue aussi à ce déséquilibre de la perception. En effet, la scène fonctionne comme une grande console de son spatialisée, qui sert à activer des images et des espaces sonore. Tout l'espace joue tel un grand instrument, et le son passe de la scène, au-dessus et autour du public, pour finir dans la poche des spectateurs grâce à 78 petits appareils audio à sortie autonome.


Idée originale, création des effets magiques, jeu : David Tholander. Mise en scène et scénographie : Lisbeth Burian. Création sonore : CS Sørensen. Dramaturgie et mise en scène : Léna Rondé. Création lumière : Agathe Patonnier & Raphaël Solholm. Régie son : Lasse Munk. Costumes : Camilla Lind. Assistante scénographie : Frederikke Krogh. Conseil dramaturgie : Trine Wisbech. Regard chorégraphique : Kristoffer Louis Andrup Pedersen. Conseil effets magiques : Joachim Solberg. Tech-wizard : Peer K / Gadget Group. Construction décor : Stefan Goldbaum Tarabini, Casper Mufufu Christensen, Bastien Méraud & Sjakker Jensby Jacobsen

Photos : Raphaël Solholm

….

 

….

The project is a co-production with DYNAMO and the Krumple, and is supported by Danish Arts Foundation, Bikubenfonden, William Demant Foundation, Odense Kommune, DRAC Pays de la Loire, Centre National des Arts du Cirque and Magic Wip / Cie Le Phalène, SPEDIDAM

..

Le spectacle est une coproduction avec DYNAMO et le Krumple. Il a été créé avec le soutien du Conseil des Arts du Danemark, Bikubenfonden, la Fondation William Demant, la DRAC Pays de la Loire, le Centre National des Arts du Cirque et Magic Wip / Cie Le Phalène, SPEDIDAM

….