....

the Krumple seek to create visually arresting theatre without borders, characterised by a strong element of surprise. The human is at the forefront of everything we do, each show walking a fine line between sensitivity and stupidity, as we strive to look through both ends of the telescope for what usually cannot be seen. All shows are devised collaboratively, and without anyone taking themselves (too) seriously. We often seek to laugh and to make others laugh, and to tell stories in a non linear fashion, with a leaning towards the poetic and the surreal.

Photo Antero Hein-05439.jpg

Founded in 2013, the company is a collective of collaborating artists, performers, directors, magicians, puppeteers and musicians who met during their studies at École Internationale de Théâtre Jacques Lecoq in Paris, France. After their training, Vincent Vernerie (FR), Jo Even Bjørke (NO), Oda Kirkebø Nyfløtt (NO), Jon Levin (US), Léna Rondé (FR) and David Tholander (DK) envisage a theatre company which centers its research on the creation of a theatrical language without borders, with a strong grounding in physical theatre. From this common desire, the Krumple is founded in Norway and soon after the Collectif Krumple, its French counterpart, is established in France.

The company has made eight shows to date and several of them have toured internationally:
Go to Sleep, Goddamnit! (2013) a mask based show which premiered in London, Do Not Feed the Trolls (2015) which explores the theme of internet trolling through the medium of a faux-conference, YŌKAI (2016) a contemporary tale of hope and despair for which the company received the First Prize at Plateaux du Groupe Gestes, DÉJÀ (2019) a show inspired by the graphic novel Here by Richard McGuire, Harrison (2021) a performance without a protagonist, SOLA (2021) a journey into the human’s worried mind, MEGAMEGA (2022) which invites to reflection upon new beginnings, and Pigeon Superstition (2023) which examines fanatically pecking pigeon’s similarities with humans in a digital age.

The company is currently working on Chimera, a new co-production with Nordland Visual Theatre set to premiere in 2025.

..

Collectif Krumple 

Le Krumple est né en 2013, et rassemble des artistes polymorphes, acteurs, metteurs en scène, magiciens, marionnettistes et musiciens qui se sont rencontrés à l’École Internationale de Théâtre Jacques Lecoq. Après ces deux années de formation, Oda Kirkebø Nyfløtt, Jo Even Bjørke (Norvège), Jon Levin (Etats-Unis), Vanessa Mecke (Allemagne), Léna Rondé, Vincent Vernerie (France), David Tholander (Danemark) et Louisa Hollway(Angleterre) imaginent ensemble une compagnie de théâtre qui pourrait concentrer ses recherches sur un langage sans frontière, basé essentiellement sur le jeu physique.

De ce désir commun naît donc the Krumple en Norvège puis son frère jumeau, le Collectif Krumple en France. Trois spectacles ont déjà vu le jour: Go to Sleep, Goddamnit!, un spectacle avec masques entiers et marionnettes qui est créé en août 2013 à Londres. Puis Do Not Feed the Trolls, vraie/fausse conférence sur le trolling qui dégénère en grande folie visuelle en janvier 2016 à Fredrikstad (Norvège). Enfin, le dernier spectacle, YŌKAI, Remède au désespoir, remporte le le Premier Prix des Plateaux du Groupe Gestes en décembre 2015 avant d'être créé en juin 2016 au Ruhrfestspiele Recklinghausen (Allemagne). Il tourne au Royaume-Uni, en Norvège, en France, aux Etats-Unis et au Danemark. Un quatrième spectacle, DÉJÀ, co-produit par Nordland Visual Theatre, est crée en 2019.

Traversant régulièrement les frontières pour présenter ses spectacles, la compagnie est constamment à la recherche d’un langage théâtral qui lui est propre, et qui dépasse la barrière de la langue. Tous les moyens sont bons au service de cette invention, et avant tout la mise en commun de ces quatre, cinq ou six corps pensants selon les projets, qui se connectent pour créer ensemble. Pas de chef, des décisions collectives. Ne pas se prendre (trop) au sérieux. Rire et faire rire. Raconter des histoires, mais de manière pas trop linéaire, voire avec un certain goût pour le poétique et le surréaliste. Explorer l'humain, en collectionnant tout ce qui se tient en équilibre sur un fil tendu entre sensibilité et stupidité. Regarder par les deux bouts du télescope et donner à voir ce qui, d'ordinaire, n'est pas visible.

....